چهارمین کنفرانس بین المللی حوادث رانندگی و جاده ای

تاریخ برگزاری: 19 آبان 1394 تا 21 آبان 1394

سازمان علمی برگزار کننده همایش: دانشگاه تهران
محل برگزاری همایش: شهر تهران

 

 

سخن اول

حوادث رانندگی و جاده ای و تلفات ناشی از آن یکی از چالش های کنونی جوامع بشری است که هزینه های مادی و معنوی زیادی را تحمیل و بخش های گوناگون و دستگاه های مختلف قوای مجریه، قضاییه و مقننه کشور را درگیر می نماید، لذا ایمن سازی جاده ها و خودروها و آموزش افراد برای ارتقاء فرهنگ ایمنی در جاده ها باید از سوی همه دستگاه های اجرائی، ذینفعان و دست اندرکاران مورد توجه بیشتر قرار گیرد. از آنجا که هیچ کاری بدون مشارکت جدی آحاد جامعه به موفقیت کامل نمی رسد، لازم است علاوه بر ایمن سازی راه ها و جاده ها و بهبود کیفیت فنی خودروها، آموزش عمومی، فرهنگ سازی و بالا بردن سطح مهارت و سپس اعمال قانون در مورد متخلفان بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد تا سبب کاهش محسوس حوادث شود.

حقیقت آن است که با تجزیه و تحلیل منطقی و عملیات اصلاحی می توان از بخش مهمی از حوادث رانندگی و تصادفات جاده‌ای اجتناب نمود و از این رو دانشکده فنی دانشگاه تهران در پی برگزاری موفق سه دوره قبلی در نظر دارد "چهارمین کنفرانس بین‌المللی حوادث رانندگی و جاده‌ای" را با هدف کاهش تلفات و حوادث رانندگی و جاده ای، افزایش اطلاع رسانی و آموزش، بررسی راهکارهای افزایش ایمنی مسیرهای درون و برون‌شهری، شناسائی نقاط پرتصادف و اقدام برای ایمن‌سازی آنها، بهبود کیفیت فنی خودروها و سایر موارد برگزار نماید.

دکتر محمود کمره‌ای
رئیس پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران

 

 

 

سخن دبیر کنفرانس:

چهارمین کنفرانس بین‌المللی حوادث رانندگی و جاده‌ای در روزهای 19، 20 و 21 آبان 1394، همانند سه کنفرانس قبلی در پردیس مرکزی دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. عمده موضوعات مورد بررسی در بالادست سعی در کاستن آمار تأسف بار مقتولین و مجروحین این حوادث است و در پایین‌دست نحوه مقابله با قانون‌گریزی و به‌ویژه قانون‌ستیزی بخشی از رانندگان خودروها اعم از سبک و سنگین و موتورسوارانی است که عادت اصلی‌شان خلاف، مقابله و ستیز با قوانین است، حتی اگر به قیمت جانشان تمام شود و طرف مقابل را نگون‌بخت کند. مقدمات برگزاری کنفرانس با تشکیل شورای راهبردی که اولین جلسه آن در تاریخ 8 تیرماه 93 با حضور آقای دکتر کمره‌ای ریاست پردیس دانشکده‌های فنی و آقایان دکتر بهنیا، دکتر بابازاده، دکتر افلاکی و دکتر خادمی در دفتر ریاست پردیس تشکیل شد و به این ترتیب کنفرانس چهارم پایه‌گذاری شد. در پی آن دعوتنامه‌ها به امضای ریاست پردیس برای مقامات عالی ذینفع ارسال شد. جلسات به صورت مستمر و پیگیر دنبال می‌شود و امید است که بتوان از این کنفرانس به نتایج مفید و قابل اجرایی رسید که مهم‌ترین آن دست یافتن به کمترین حادثه رانندگی در شهر و جاده است.

 

دکتر کامبیز بهنیا

سرپرست گرایش راه و ترابری

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران

پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران

 

دکتر میرسیداحمد محیط طباطبایی مشاور رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و از اعضای اصلی کمپین چهارراه حوادث در مراسم یادمان سوانح رانندگی ضمن اعلام این مطلب گفت: ما اگر بیش از این‌که با استفاده از شیوه‌های تنبیهی همانند جریمه کردن به دنبال علت‌های ایجاد تصادفات رانندگی برویم و در این زمینه به مسایل فرهنگی توجه نشان دهیم و خصلت‌ها و خصوصیات فرهنگی ایرانیان را مورد توجه قرار دهیم، می‌توانیم بهتر در زمینه پیشگیری و کاهش تصادفات جاده‌ای گام برداریم.

وی ادامه داد: برای نمونه در زمینه موضوع کمربند ایمنی در کشور ما حدود 2 سال طول کشید تا استفاده از آن فراگیر شود، در حالی که در بسیاری از کشورها برای همه‌گیر شدن استفاده از آن زمان بسیار بیش‌تری صرف شد. یکی از نکات مهم این است که در کشور ما ماشین جریمه می‌شود نه راننده. در صورتی که اگر راننده مجرم و گناهکار شناخته شود، جریمه‌ها تاثیر بیش‌تری بر مردم می‌گذارد.

قائم‌مقام ایکوم ایران خاطر نشان کرد: زمانی این موضوع در بین مردم ما خصلت بود که تولید بد را نابود می‌کردند. برای نمونه، کسانی که در قدیم ساز می‌ساختند و ساخته‌شان چندان استاندارد از آب در نمی‌آمد، آن را نابود می‌کردند. در عرصه مفرغ‌سازی هم چنین فرهنگی جاری بود،‌ اما در حال حاضر ساخته نامناسب و نامرغوب از بین نمی‌رود. کمپین چهارراه ایمن به خصلت‌های فرهنگی و اجتماعی توجه دارد.

رامبد جوان دیگر عضو اصلی کمپین چهارراه ایمن در خصوص تشکیل آن گفت: مهم‌ترین نکته برای کاهش تصادفات رانندگی و جاده‌ای فرهنگ‌سازی است. این موضوع کار بسیار دشواری محسوب می‌شود. در مذهب، فرهنگ و عرف ما ایرانی‌ها بر موضوع اخلاق بسیار تاکید شده است، اما طی سال‌های گذشته می‌بینیم اعتیاد،‌ خودکشی، قتل و دیگر بزهکاری‌ها شکل گسترده‌تری به خود گرفته است. به عبارتی رفتارهای ناهنجار جامعه افزایش یافته است. به نظر می‌رسد طی سال‌های گذشته برنامه‌هایی که برای اخلاق‌گرایی بیش‌تر جامعه ارایه شده ، در عمل نتیجه‌بخش نبوده است.

وی تاکید کرد: چندین دهه است که انسان‌ها در حال از بین بردن همه منابع طبیعی، دیگران و خودشان هستند. ما در کشورمان نیازمند کمک‌های جدی دولتمردان تا هم در زمینه سیاست‌گذاری و هم به کارگیری امکانات برای پیشگیری و کاهش تصادفات رانندگی و جاد‌ه‌ای تلاش صورت بگیرد. اینجا موضوع پول نیست. مهم فکر، طراحی و جلب توجه جمعیت زیادی است تا به این وسیله فرهنگ‌سازی صورت بگیرد.

مجری برنامه پرمخاطب «خندوانه» یادآور شد: چشم‌انداز ما این است که بتوانیم طی سال آینده به 10 هزار عضو کمپین دست پیدا کنیم و در سال‌ بعد از آن به 100 هزار عضو کمپین دست بیابیم تا گردهمایی بزرگی از همراهان این کمپین در ورزشگاه آزادی برگزار کنیم.

وی تاکید کرد: نکته‌ای که من قصد دارم روی آن تاکید زیادی کنم، بحث احساس مسئولیت است. مدیریت غیر مسئول، خودروی بی‌کیفیت، جاده‌های ناایمن و رانندگی‌های نامناسب نشان‌دهنده بی‌مسئولیتی افراد در رده‌های مختلف است. ما باید این احساس مسئولیت را در تمامی ابعاد به افراد گوشزد کنیم. احساس مسئولیت ابتدا باید برای خودمان وجود داشته باشد. باید از رفتارهای خطرناک دوری کنیم و به گونه‌ای رفتار کنیم که به خودمان و دیگران آسیب نزنیم.

 

محورهای کنفرانس و دبیر هر محور:

- امور مهندسی راه ایمن: آقایان دکتر احدی و سردار مهماندار.

- جایگاه اقدامات ایمنی در مطالعات ترابری درون‌شهری و برون‌شهری: آقایان دکتر بابازاده و دکتر خادمی.

- مدل‌های پیش‌بینی و ارزیابی شاخص‌های ایمنی: آقایان دکتر نادران و دکتر باقری.

- ایمنی وسایل نقلیه: آقایان دکتر شفیعیان و سرهنگ جهانگیری.

- قوانین و مقررات ایمنی و روش‌های اجرایی: آقایان سرهنگ جهانی و دکتر ولی‌زاده.

- مدیریت هماهنگ و یکپارچه ایمنی: آقایان دکتر یدی همدانی و دکتر محمودآبادی.

- امداد و نجات مصدومان و فوریت‌های پزشکی: آقایان دکتر سوری و چرخ‌ساز.

- آموزش و رفتار عوامل انسانی: خانم دکتر فردوسی و آقای دکتر اسماعیلی.

- پیامدهای اجتماعی و اقتصادی تصادفات رانندگی: آقایان دکتر شعبانی و دکتر جعفرپور.

- مسائل ویژه ایمنی: آقایان دکتر طبیبی و سرهنگ بصیرت.

 

اعضای شورای سیاست گذاری به ترتیب حروف الفبا 

-         آقای دکتر محمدرضا احدی، رییس بخش ایمنی، پژوهشکده حمل‌ونقل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

-         آقای دکتر علی رضا احمدی، مدیر ایمنی و استاندارد معاونت حمل‌ونقل ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت

-         آقای دکتر اسماعیلی، عضو هیات علمی دانشکده پلیس راه دانشگاه نیروی انتظامی

-         آقای دکتر شهریار افندی‌زاده، مشاور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک

-         آقای دکتر کیوان آقابیک، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تهران

-         آقای سرتیپ دوم پاسدار موسی امیری، جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا

-         آقای دکتر سردار محسن انصاری، عضو شورای راهبردی ترافیک کشور و عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه بقیه الله (عج)

-         آقای علی‌اکبر اولیا، دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران

-         آقای مهندس ابوالقاسم ایرجی کجوری، مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران

-         آقای دکتر عباس بابازاده، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تهران

-         آقای دکتر مرتضی باقری، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت و دستیار ویژه وزیر راه

-         آقای مهندس محمد بخارایی، رییس هیات مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها

-         آقای سرهنگ بهزاد بصیرت، رییس مرکز تحقیقات کاربری پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا

-         آقای دکتر حمیدرضا بهنود، عضو هیات علمی دانشگاه بین‌المللی قزوین

-         آقای دکتر کامبیز بهنیا، عضو هیات علمی دانشکده عمران دانشگاه تهران

-         خانم مهندس نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد ایران

-         خانم دکتر پیش نمازی، کارشناس پژوهشی مدیریت خطرپذیری و بحران پژوهشکده زلزله

-         آقای مهندس تشکری هاشمی، معاون شهردار و رییس سازمان حمل‌ونقل و ترافیک

-         آقای دکتر جعفرپور، مدیر کل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و راهداری‌های کشور

-         آقای مهندس جولایی، عضو هیات مدیره و مدیرعامل ستاد دیه کشور

-         آقای سرهنگ جهانگیری، رییس پلیس ترافیک شهری پلیس راهور ناجا

-         آقای سرهنگ جهانی، معاون  اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا

-         آقای دکتر ناصر چرخ ساز، ریاست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر

-         خانم لیلا چگینی، مدیرعامل  موسسه رسایش

-         آقای مهندس نیما چنگیزی، مدیر مهندسی خودرو مرکز تحقیقات سایپا

-         خانم دکتر حدادی، رییس اداره پیشگیری از حوادث مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور

-         آقای سرهنگ حمیدی، رییس پلیس راه راهور ناجا

-         آقای دکتر خادمی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تهران

-         آقای سرهنگ خسروی

-         آقای دکتر محمود رضا دلاور، نماینده گروه مهندسی نقشه برداری و مدیر امور بین الملل پردیس دانشکده فنی دانشگاه تهران

-         خانم مهندس ذاکری، پژوهشگر ارشد پژوهشکده حمل و نقل شریف

-         آقای دکتر کمال ستاریان شعاری، رییس هیات مدیره شرکت مهندسین مشاور طرح هفتم

-         خانم نوشین سرابی، کارشناس ارشد آموزش و نشریات تخصصی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک

-         آقای دکتر سوری،  هیات علمی و رییس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

-         آقای دکتر جلیل شاهی، مدیر عامل شرکت مهندسین مشاور طرح هفتم

-         آقای دکتر احمد شجاعی، رییس سازمان پزشکی قانونی کشور

-         آقای دکتر شعبانی، عضو پژوهشکده حمل و نقل مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی

-         آقای دکتر شفیعیان، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی پزشکی بیومکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر

-         آقای دکتر محمد شکرچی زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

-         آقای دکتر مهدی صمدزاد، مشاور رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

-         آقای دکتر طبیبی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر

-         آقای دکتر محمد عیدیان، مدیر امور تشکل‌ها، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

-         خانم دکتر فردوسی، عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

-         آقای دکتر اورنگ فرزانه، هیات علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تهران و مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور سیویار

-         خانم کیاندخت کدخدازاده، کارشناس دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه‌ها

-         آقای مهندس داود کشاورزیان، معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای

-         آقای دکتر کولیوند، مدیریت بیمارستان خاتم‌الانبیاء (ص)

-         آقای مهندس سعید متانی، معاون برنامه ریزی و آموزش های تخصصی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر

-         آقای کریم محسنی، رئیس اداره راهبرد و صدای مشتری مرکز تحقیقات و نوآوری

-         آقای دکتر سهیل محمدی، رییس دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تهران

-         آقای دکتر محمودآبادی، عضو هیات علمی دانشگاه مهرآستان گیلان

-         آقای مهندس مخبر، معاون دفتر آمار ایمنی و ترافیک

-         آقای مهندس سعداله مرادی، مدیرکل طرح، برنامه و توسعه دانشگاه علوم قضایی

-         خانم مهندس زهره مقدم، معاون مدیرکل دفتر حمل‌ونقل وزارت کشور

-         آقای سردار مهماندار، معاون عملیات ترافیک پلیس راهور ناجا

-         آقای مهندس سید محمد مهدی میرزایی، معاون آموزش سازمان حمل و نقل  و ترافیک شهرداری تهران

-         آقای سید علی میرفتاحی، رئیس اداره استاندارد سازی و برنامه ریزی

-         آقای دکتر نادران، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات ایمنی کاربردی حمل و نقل جاده ای دانشگاه علم و صنعت

-         آقای دکتر سید تقی امید نائینی، هیات علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تهران و مدیر گروه عمران پردیس کیش

-         آقای دکتر علی نورزاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور

-         آقای دکتر ولی زاده، معاون دانشکده حقوق دانشگاه تهران و مشاور رییس راهنمایی و رانندگی کشور

-         آقای دکتر یدی همدانی، مدیرکل دفتر حمل و نقل و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور

 

 مقدمه:

"با توجه به آمارهای پلیس تاکنون 145 نفر کشته و 2 هزار و 950 تن زخمی شدند."

شاید باورتان نشود ولی جمله بالا بخشی از پوشش یک جنگ داخلی و یا خارجی نیست. جمله بالا; آمار تعجب آور و بیشتر دردناک سفرهای نوروزی سال1396 است.

مصیب زمانی بیشتر میشود که با یک جستجوی اینترنتی ساده میفهمیم تعداد کشته های نوروز امسال برابر بیش از 10 درصد شهدای رامهرمز در جنگ 8 ساله است!!

چه عید زیبا و دلچسبی; اصلا مگر سال یک کشور جهان سومی بهتر از این هم تحویل میشود؟؟؟

مسئول این فاجعه کیست؟

 مردم؟ خودروساز؟ یا مسئولین(؟؟؟)

برای پاسخ گویی به این سوال و آسیب شناسی این معضل جانکاه همه ساله در سراسر کشور کنفرانسهای متعددی(که بیشترشان محض خالی نبودن عریضه و عرض اندامست.) تشکیل میشود کنفرانسهایی که بسیاری شان بی محتواست و به قول عزیزی:" دردی را دوا نمیکند!"

اما در دانشگاه تهران متخصصان کشور و مسئولین دغدغه مند چهار دوره است که گردهم می آیند تا از مشکلات بگویند راه حل ارائه دهند و مشکلی حل کنند.اسم این کنفرانس را ITAC گذاشتند و حقیقتا "دردی دوا کرده اند."

بازهم در دانشگاه تهران مهد آموزش عالی کشور و در دل اصیلترین و با حرمت ترین دانشکده فنی و مهندسی کشور گرد هم می آییم تا کمک سرزمینمان باشیم. تا گرد مرگ را از جاده های های تن این کهن مادر با صلابتمان"ایران" بتکانیم.

logo new دوره های آموزشی مرکز مطالعات راه و حمل و نقل دانشگاه تهران